tisdag 15 maj 2007

Koppelpromenad

Idag tror jag nog att Matte fått allt om bakfoten. För hon tog ett rött snöre och satt fast det runt halsen på mig och så tog hon ut mig på nåt som hon kallade promenad. Vi måste ha sett helkonstiga ut, jag med snöret om halsen och matte som höll i snörstumpen.
Matte mumlade nåt om att det var alldeles för tidigt för att ha det som hon kallade koppel på mig men att hon inte hade något val eftersom vi skulle gå till skolbacken för att möta Lillmatte som inte får gå över vägen själv. Jag tyckte att det var lite läskigt att lämna tomten för det fanns så mycket konstiga saker där utanför. Bl a var det två smutsiga farbröder som kom rullande med ett tomt oljefat som skramlade. De var jätteläskiga! En stor hög med nåt som matte kallades sprängmattor var läskigt det med. Jag vägrade gå förbi så matte fick gå baklänges och locka på mig. Jag hade faktiskt helst vänt helt om och gått hem men det ville inte matte för hon sa att hade en tid att passa. Jag fick en bra belöning för när lillmatte kom gåendes ner för skolbacken så blev jag så glad att jag nästan höll på att krypa ur skinnet.
Sen när vi kom hem envisades matte med nåt som hon kallade "sitt". Inte fattade jag vad hon menade så jag satte mig ned på rumpan och funderade och då blev hon så där glad och tog fram den där speciella rösten. Sen gick hon iväg och jag följde ju natruligtvis efter då sa hon "sitt" igen och i vanlig ordning funderade jag en stund innan jag satte mig på rumpan för att funderaut vad hon menade. Hon blev lika glad igen! Konstigt, menade hon att jag skulle ha rumpan i golvet varje gång hon sa "sitt"? Det tog inte många gånger förrän vi förstod varandra. Det bästa av allt är att jag fått en belöning varje gång jag gjort rätt. Några kulor av Royal Canins Medium valpfoder gör det värt att lyssna på "sitt".
Jag är jätteduktig säger matte för nu börjar jag lystra på mitt namn och jag kommer på inkallning.Det är något som Matte är jättenöjd med. Nåt som hon är mindre nöjd med det är att jag envisas att vilja vara i Lillmattes rabatt, hon har liksom inte förstått att det finns riktigt mumsiga godsaker där efter grann-katternar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rolig läsning! Hoppas på en fortsättning snart...
Kram Eva